دکتر مهدی علی نژاد:

رئیس فدراسیون ووشو در نشست رسانه ای خود گفت: این که نمایندگان مجلس به یک فرد ورزشی مثل سجادی هم رای ندادند، توهین به اهالی ورزش است و تداوم این موضوع ورزش را نابود می کند.

به گزارش افکارنیوز ، پس از کسب عنوان نایب قهرمانی تیم ملی ووشوی ایران در جهان و بازگشت این تیم به تهران دکتر مهدی علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو صبح امروز یکشنبه به همراه نایب رئیس، دبیر، مدیر تیم های ملی و سرمربیان تیم های ساندا و تالو در یک نشست خبری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد تیم ملی در رقابتهای قهرمانی جهان، به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ داد:

موفقیت ووشو در شلوغ ترین سال ووشوی کشور
علی نژاد در این نشست خبری سال ۹۲ را شلوغ ترین و پر کارترین سال تاریخ ووشوی ایران دانست و گفت: امسال چندین مسابقه بین المللی مهم را پیش رو داشتیم که خوشبختانه در همه آنها نتایج خوبی را کسب کردیم.

وی افزود: ورلد گیمز در کلمبیا اولین مسابقه ای بود که شرکت کردیم و هر چهار نماینده ما به مدال طلا دست یافتند. مسابقات جوانان آسیا در فیلیپین دومین رقابت ما بود که ملی پوشان ایران توانستند در بخش ساندا نایب قهرمان و در مجموع مقام سوم را کسب کنند. ووشوکاران ما در این رقابت ها برای اولین بار هفت مدال طلا کسب کردند و اقتدار خود را نشان دادند.

رییس فدراسیون ووشو، بازی های کشورهای اسلامی را سومین رقابت اعزامی ووشوکاران دانست و گفت: ملی پوشان ما در آن جا هم موفق بودند و شش مدال طلا را کسب کردند که این مدال ها تاثیر زیادی در ارتقای جایگاه ایران به مکان دوم داشت. کاروان ما در دوره قبل بازی های کشورهای اسلامی با دو برابر این تعداد ورزشکار در جای چهارم قرار گرفته بود.

وی در مورد کامبت گیمز در روسیه گفت: تیم ما در آنجا نیز نتیجه بسیار خوبی را کسب کرد و سه مدال طلا به دست آورد. با این طلاها کاروان ایران در جای چهارم قرار گرفت. ووشوی ایران در این رقابت ها به اندازه هشت رشته دیگر که در کنار ما حضور داشتند مدال طلا کسب کرد. اگر این طلاها نبود، کاروان ایران جایگاه پایین تری را کسب می کرد.

تصمیمات مهم هیئت رئیسه فدراسیون جهانی

رییس فدراسیون ووشو با تاکید بر این که قبل از شروع مسابقات جهانی تصمیمات مهمی در هیات رییسه فدراسیون جهانی گرفته شد، گفت: شرایط حضور جوانان در المپیک نانجینگ ۲۰۱۴، مسابقات قهرمانی جهان جوانان در ترکیه، اضافه شدن چهار فرم سنتی به مسابقه های جهانی ۲۰۱۵، استفاده از ساق بند برای امنیت بیشتر، وزن کشی ورزشکاران به صورت روزانه در مسابقه های جهانی، سید بندی کشورهای قوی تر، برگزاری مسابقه های جام جهانی برای نخستین بار خارج از چین و در ویتنام و سپردن میزبانی مسابقه های قهرمانی جهان ۲۰۱۵ به اندونزی از جمله موارد مهمی بود که در هیات رییسه در مورد آن بحث شد و به تصویب رسید.

علی نژاد ادامه داد: بحث دیگری که در هیات رییسه مطرح شد و اهمیت زیادی داشت، تغییر اساسنامه و منطبق تر شدن آن با روح المپیک و نزدیک شدن به معیارهای IOC بود تا ووشو بتواند در آینده المپیکی شود. در این بخش کمیته بانوان فدراسیون جهانی تشکیل شد و یکی از ورزشکاران زن به عضویت هیات رییسه در آمد. همچنین در هیات رییسه تصویب شد که دولتها نتوانند در فدراسیون ها دخالت کنند که این مورد در منشور المپیک هم ذکر شده است. از این پس قرار شد هر دخالتی که در فدراسیون ها صورت بگیرد، با تعلیق روبرو شود

تشریح مسابقات جهانی مالزی

به گزارش مشرق، علی نژاد در ادامه گزارش مفصلی را از نتایج ملی پوشان در مسابقه های قهرمانی جهان در مالزی ارائه کرد و گفت: ملی پوشان ما در مالزی درخشش خوبی داشتند و جا دارد از زحمات آنها تشکر کنم. در حالی که در مسابقات مالزی شانس کسب دو مدال از ما کم شده بود و در تالو هم فرم هایی اضافه شده بودند با این حال توانستیم نایب قهرمانی خود را تکرار کنیم.

وی افزود: علی رغم مشکلاتی که در دو سال گذشته وجود داشت و کم لطفی هایی که مجموعه وزارت ورزش و جوانان به ووشو داشتند، با این حال در مسابقات مالزی شش طلا گرفتیم و در بخش ساندا یک مدال کمتر از چینی ها کسب کردیم. این نشان می دهد که فاصله ما با چینی ها کم شده است.


تقدیر ویژه از الهه منصوریان

علی نژاد در مورد مدال های طلای بانوان گفت: از سه طلایی که بانوان ما در این بخش گرفته اند، طلای الهه منصوریان که با آسیب دیدگی شدیدش از ناحیه صورت، گونه و بینی به دست آمد شیرینی خاصی داشت. این طلا تحسین حاضران در سالن را بر انگیخت و لازم است که از او تقدیر ویژه ای کنم.
همچنین وی عنوان داشت کسب شش مدال طلا در رقابتهای جهانی برای اولین بار به دست آمد.

طلای شیرین امیر فضلی با شکست قهرمان ۴ دوره جهان
وی با اشاره به این که مدال طلای امیر فضلی هم شیرینی خاصی داشت، گفت: او توانست نماینده روسیه را که پنج دوره قهرمان جهان شده بود، شکست دهد و طلا بگیرد. این طلا شگفتی مسابقات بود. سجاد عباسی دیگر سانداکار ایران که به دلیل شکستگی ساق پا در همان مبارزه اول شانس کسب مدال را از دست داد، بدشانس بود. این حادثه تلخ یک مدال قطعی را از ما گرفت. جا دارد از زحمات او هم تشکر کنم. جواد آقایی هم در فینالی زودرس به حریف چینی باخت. کار او هم خیلی خوب بود.
با یک طلا بیشتر نایب قهرمان شدیم
رئیس فدراسیون ووشو ادامه داد: تیم ملی ایران در حالی با یک مدال طلا بیشتر از دوره قبل عنوان نایب قهرمانی جهان را حفظ کرد که اعتبارات کمتری در اختیار داشتیم و با تلاش و همیت بالایی موفق شدیم موفقیت های خود را تداوم ببخشیم.
ووشو نایب قهرمان جهان است
وی با درخواست از مسئولان ورزش کشور برای توجه ویژه به ووشو گفت: ووشو ایران نایب قهرمان جهان است و انتظار داریم به چشم نایب قهرمان جهان به این رشته نگاه و توجه شود. من با آمار و ارقام می گویم که سال قبل اغلب فدراسیون ها ۸۰ درصد بودجه خود را دریافت کردند ولی به ووشو نزدیک به ۳۳درصد پرداخت شد.
در ورزش کشور منابع مالی وجود دارد ولی آقایان نمی خواستند در این اختیار ووشو قرار دهند. سال قبل ۲۵ میلیارد ریال هزینه داشتیم که نزدیک به ۱۰ میلیارد آن از منابعی دیگر تامین شده، ۶۲ میلیارد وزارت ورزش و ۹۰میلیارد هم کمیته ملی المپیک پرداخت کردند. به همراه ما ۱۶ فدراسیون دیگر در آزادی زمین گرفتیم که تنها سه فدراسیون موفق به تکمیل کار شدند که یکی از آنها ووشو بود و اغلب هزینه های ساخت آکادمی ووشو را  نیز از بیرون ورزش تامین شد.

اجازه نمی دهم کسی تیم ملی انتخاب  کند
رئیس فدراسیون ووشو در خصوص انتقاد دو عضو تیم بانوان قبل از اعزام به رقابتهای جهان هم گفت: اجازه نمی دهم جریانی خارج از فدراسیون تیم ملی انتخاب کند. ما به کار مربیان اعتقاد و اعتماد داریم و دلیل اصلی موفقیت های ما نیز همین جریان بوده است. این عضو تیم بانوان به انتخابی ها اعتراض داشتند که این اعتراض را به بیرون از ورزش کشاندند و به مربی و دو عضو تیم ملی نیز تهمت هایی زدند و کمیته انضباطی هم یک سال آنها را محروم کرد. البته مدتی قبل ابراز ندامت کرده و جلب رضایت شاکیان انتظار داریم از سوی کمیته انضباطی دچار بخشودگی شوند.
درخواست میزبانی جام جهانی را داریم
عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی همچنین در خصوص میزبانی رقابتهای بین المللی هم گفت: ما درخواست میزبانی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۶ را داریم که موافقت نایب رئیس فدراسیون جهانی را برای برگزاری مسابقات بانوان در نوبت صبح و آقایان در نوبت عصر را گرفته ایم و منتظر مشخص شدن تکلیف وزارت ورزش هستیم تا به طور رسمی درخواست خود را به فدراسیون جهانی اعلام کنیم.
الگوی ووشو جهان هستیم

به گزارش مشرق، رییس فدراسیون ووشو با تاکید بر این که با موفقیت های این رشته، کشورهای جهان ایران را الگوی پیشرفت خود قرار دادند، گفت: آنها دیگر چین را به عنوان الگوی پیشرفت قبول ندارند، چرا که شرایط ووشو در چین با همه جا متفاوت است. ایران که در مدت شش سال از مقام سیزدهمی جهان به نایب قهرمانی رسیده الگوی پیشرفتی بسیار خوب برای آنهاست و این مساله را بارها به من گفته اند.

علی نژاد در مورد ادامه همکاری خانم پانگ به عنوان سرمربی ساندای بانوان گفت: او اوایل ژانویه یک امتحان مهم دارد و غیر از آن خواسته هایی از ما دارد که در صورت برطرف کردن آن خواسته ها و حل شدن بقیه مسائل حتما نیازمند حضور این مربی موفق در ایران هستیم.

وی در مورد تالو نیز گفت: در بخش تالو نیازمند حضور مربیان چینی هستیم، اما به دلیل مشکلات مالی شرایط استفاده از آنها فراهم نیست. ضمن این که باید بگویم ما در دو دوره قبل مسابقه های جهانی با مربیان چینی هم به مدال طلا نرسیده بودیم. اما در این دوره با مربیان ایرانی مدال طلا کسب کردیم. آن هم در رشته ای که سلیقه داوران در آن نقش دارد.

مربی چینی برای ساندا نمی آوریم
وی با اشاره به برنامه فشرده ای ووشو در سال ۹۳ گفت: مسابقات جهانی جوانان در فروردین ماه و بازیهای آسیایی مهمترین این برنامه هاست. جوانان از دیماه کار آماده سازی را آغاز می کنند و تیم ملی هم از بعد از نوروز برای حضور در بازیهای آسیایی وارد اردو می شود و چندمرحله اردو و مسابقات بین المللی را برای آن در نظر گرفته ایم. ضمن اینکه اگر شرایط مالی اجازه دهد برای تیم های ساندا و تالو بانوان و تالو مردان مربی چینی استخدام خواهیم کرد.

رای نیاوردن سجادی را توهین به خودمان می دانیم
رییس فدراسیون ووشو در حین جلسه متوجه عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به نصرالله سجادی، وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان شد و در این باره گفت: این بلاتکلیفی ها ورزش را نابود می کند. این مورد را توهین به خودمان می دانیم. امیدوارم نمایندگان محترم مجلس تصمیم مناسبی بگیرند. آنها اگر دلشان برای ورزش می سوزد زودتر تصمیم گیری کنند. نمی دانم که چطور می شود سه نفر را برای یک وزارت معرفی کنند و رای نیاورند.

تا من هستم در فدراسیون تصمیم غیرورزشی گرفته نخواهد شد

رییس فدراسیون ووشو در مورد اتفاقاتی که پیرامون انتخابی های تیم ملی بانوان قبل از اعزام به مسابقه های جهانی رخ داد و حتی کار به وزارت ورزش و جوانان و مجلس هم کشیده شد، گفت: ما برای انتخاب نفرات خود فرایندی را داریم که مشخص و شفاف است و یکی از دلایل موفقیت تیم بانوان همین فرایند مشخص است. فرایند انتخاب ملی پوشان شفاف بود، اما برخی از این نفرات خواستند خارج از بحث ورزشی خود را به تیم ملی برسانند. این کار امکان نداشت و تا روزی که من در فدراسیون هستم نمی گذارم تصمیمات غیر ورزشی وارد فدراسیون شود و عوامل سیاسی در ورزش و تیم ملی دخیل باشند. اگر این شرایط را رعایت نمی کردیم و آن فرایند ورزشی را ملاک قرار نمی دادیم این توفیقات ووشو به دست نمی آمد.

وی ادامه داد: در مورد همین اتفاقات، دو ملی پوش و سرمربی تیم ملی از این نفرات شکایت کردند و کار در کمیته انضباطی بررسی شد. کمیته انضباطی این ملی پوشان را یک سال محروم کرد، اما در مسابقه های جهانی و بعد از موفقیت تیم ملی بود که از سرمربی و آن دو ملی پوش خواهش کردیم شکایت خود را پس بگیرند، چرا که آن نفرات خاطی هم از اهالی ووشو هستند. به هر حال آنها موافقت کردند و باید منتظر بقیه مسائل باشیم.

چرا تیم ملی ساندای مردان کاپیتان ندارد؟

علی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا تیم ملی ساندای مردان در چند سال اخیر کاپیتان ندارد؟ گفت: رشته ما رشته ای فردی است و همه ملی پوشان توانایی اداره خود در شرایط سخت را دارند و کاملا آماده هستند. نیازی نیست که یک نفر را به این عنوان انتخاب کنیم.

در بخش دیگری از این نشست بدرالملوک کهرنگی، نایب رییس بانوان فدراسیون در مورد تمدید قرارداد پانگ یان، سرمربی بانوان تیم ملی ساندا، گفت: توافقات اولیه با او انجام شده است و اگر ان شاءالله مشکلات مالی برطرف شود، فکر می کنم در نیمه اول دی ماه به ایران باز گردد و اردوهای تیم ملی را شروع کنیم.

توحید اسدیان، سرمربی تیم ملی تالو هم در بخش پایانی این نشست پیرامون مسائل تالو گفت: برای حضور در مسابقه های جهانی تقریبا چهار ماه برنامه داشتیم. آن هم در شرایطی که فرشاد عربی مصدومیت شدیدی داشت. پزشک معالج او توصیه کرده بود که نمی تواند سه مسابقه را شرکت کند، اما این جوان خوب ایرانی علی رغم این که درد زیادی را از ناحیه زانو تحمل می کرد در هر سه مسابقه شرکت کرد و مدال های ارزشمندی را به دست آورد.

وی ادامه داد: در این دوره از رقابت های جهانی تالوکاران بیشتری نسبت به دوره های قبل شرکت کرده بودند و کار بسیار سخت بود، اما علی رغم این مشکلات ملی پوشان ما برای نخستین بار طلای تالو را به دست آوردند که حتی با مربیان چینی هم به دست نیامده بود. قول می دهم که اگر حمایت های وزارت ورزش و جوانان و مسئولان فدراسیون ادامه داشته باشد بتوانیم در بازی های آسیایی اینچئون دو مدال ارزشمند را به دست آوریم.

در سبک وزن مشکل داریم اما این مشکل را برطرف خواهیم کرد

حسین اجاقی، سرمربی تیم ملی نیز در مورد این سوال که چرا تیم ملی ساندا در سبک وزن مشکل دارد؟ گفت: قدرت ما بیشتر در اوزان میانی و بالاتر است و در سبک وزن مشکل داریم که برنامه های مختلفی را برای ارتقای این بخش در نظر داریم. برای حضور در بازی های آسیایی اینچئون در اوزان ۵۶ یا ۶۰ یک نفر را اعزام خواهیم کرد که امیدواریم با اجرای این برنامه ها این مشکل در سبک وزن ها هم برطرف شود.

در این نشست خبری مجید ملکی، مدیر تیم های ملی و حیدری، دبیر فدراسیون ووشو نیز حضور داشتند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات