انتخابات ریاست فدراسیون های ورزشی در حالی در آستانه برگزاری است که برخی بازنشسته ها لابی فعالی را برای باقی ماندن در پست های خود شروع کرده اند!

به گزارش افکارنیوز ، ماه گذشته نیز سازمان بازرسی کل کشور در نامه ‏ای به وزارت ورزش تاکید کرد با توجه به آغاز دور جدید برگزاری مجامع انتخاباتی و ثبت نام از کاندیداهای احراز پست ریاست فدراسیونهای ورزشی، قانون ممنوعیت حضور مدیران بازنشسته و دو شغله در پست های مختلف فدراسیون باید رعایت شود.

موضوع ممنوعیت حضور افراد بازنشسته در راس فدراسیونهای ورزشی به دو سال پیش برمی‏ گردد. زمانی که با تذکر سازمان بازرسی کل کشور مشخص شد که بر ریاست فدراسیونهای کشتی، ورزشهای باستانی و کوهنوردی افرادی بازنشسته تکیه زده‏ اند. بعد از آن ماجراها این افراد یا استعفا دادند و یا حکم ریاستشان به سرپرستی فدراسیون متبوعه تغییر کرد تا هرچه زودتر مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کنند.

بدین ترتیب بود که حکم محمود شعاعی نیز در پاییز ۱۳۹۰، چند ماه پیش از پایان دوره ریاستش به سرپرستی تغییر یافت. سمتی که تاکنون دو سال در آن باقی مانده است و با احتساب مدت ریاست و سرپرستی قبل از آن، اکنون ۷ سال است که وی بر راس فدراسیون کوهنوردی نشسته است!

تایید برخی بازنشسته ها، مغایرت با قانون

انتخابات فدراسیون کوهنوردی ۱۹ آذرماه ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد که براساس اخبار رسیده تا این لحظه صلاحیت هر ۱۲ نفر کاندیدای ثبت نام کرده به تایید وزارت ورزش رسیده است. در این بین اما نام محمود شعاعی سرپرست فعلی فدراسیون کوهنوردی نیز وجود دارد در حالی که او بازنشسته سازمان جغرافیایی ارتش بوده و بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهرماه ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، استخدام افراد دوشغله یا بازنشسته در کلیه موسسات دولتی یا نهادهای عمومی غیر دولتی که - شامل فدراسیونهای ورزشی نیز می‏ شود - ممنوع است.

حال سوال اینجاست که با توجه به منع قانونی، چگونه صلاحیت برخی از این بازنشسته ها مجددا برای شرکت در انتخابات تایید شده است؟

ماده ۸ قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب دی ماه ۶۶ مجلس شورای اسلامی صراحتا اظهار می دارد: اشتغال به کار کلیه بازنشستگان و نیز کسانی که سنوات خدمت آنان بر اساس قوانین و مقررات استخدامی، بازخرید شده است، در وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها ممنوع است و در صورت نیاز دولت به تخصص بعضی از این افراد، اشتغال آنان به صورت غیر رسمی و برای مدت معین، با تصویب هیأت وزیران مجاز خواهد بود.

اما سوال دیگری پیش می آید و آن این است که این مدت معین چگونه مشخص می ‏شود؟ ماده ۹۴ قانون خدمات کشوری، می‏ گوید: تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارمندان دولت ممنوع می باشد. در موارد ضروری با تشخیص مقام مسئول مافوق، تصدی موقت پست سازمان مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی، بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر چهار ماه مجاز است.

حال سوال اینجاست که چگونه برخی از این افراد بازنشسته سالها در راس فدراسیونها ریاست کرده اند و چندین سال هم سرپرستی فدراسیون را بر عهده داشتند؟ سوال دیگر اینکه آیا زمان حضور برخی از این بازنشسته ها در فدراسیونها با حضور در انتخابات (در صورت اخذ مجوز از هیات وزیران) تا ۴ سال دیگر تمدید می شود؟

انتخابات چهار فدراسیون مربوطه در حالی از شانزدهم آذر ماه آغاز خواهد شد که بهرام شفیع در هاکی، شعاعی در کوهنوردی و ساوه شمشکی در اسکی بازنشسته هستند و در شرایطی که نتوانند مجوز از هیات وزیران بگیرند، نباید در انتخابات حضور داشته باشند. اما محمد علی صبور دارای سهمیه ایثارگری است و منعی برای شرکت در انتخابات ندارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات