سلامت>  عمومی- گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: مصرف بیش از حد نمک و مضرات آن ازجمله ابتلای افراد به فشارخون بالا که می تواند خطر انسداد عروق را در پی آورد سبب شده تا مسئولان وزارت بهداشت خواستار تجدید نظر در استفاده از این ماده خوراکی در محصولات غذایی شوند.

 اخیرا مسئول گروه کاهش عوامل خطرزای تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مضرات مصرف نمک گفت: این وزارتخانه از صنایع مختلف غذایی خواسته در فرمولاسیون مواد غذایی حاوی نمک خود بازنگری کنند و آن را به حداقل برسانند.

دکتر حامد پورآرام افزود: سرانه مصرف نمک براساس محاسبات تولید نمک در کشور، ۱۰تا ۱۵گرم در روز برای هر فرد است درحالی که میزان استاندارد سرانه نمک براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، ۵ گرم است؛ این به آن معناست که ایرانی ها بیش از دوبرابر متوسط جهانی نمک مصرف می کنند. وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت برای کنترل مصرف نمک در کشور برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت متعددی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون وزارت بهداشت توانسته میزان نمک غلات حجیم شده تولیدی صنایع را از ۲.۵به ۱.۵درصد کاهش دهد که رقم قابل توجهی است.

این اظهارات در حالی از سوی دکتر پورآرام بیان می شود که پیش تر نیز خبری مبنی بر اینکه سرانه مصرف نمک در ایران۱۵درصد از حد جهانی بالاتر است از سوی وزارت بهداشت انتشار یافته بود. اما اگر بخواهیم درباره مضرات این ماده خوراکی بنویسیم می توانیم با این عبارت آغاز کنیم که نمک اگر نگوییم اصلی ترین، دست کم یکی از اصلی ترین عوامل بالارفتن فشار خون و بیماری فشار خون نیز از فاکتورهای بسیار خطرناک در بروز عارضه های قلبی محسوب می شود. باتوجه به این مسئله اهمیت خبر افزایش بیش از حد مصرف نمک در ایران و حتی بالارفتن میزان آن از حد جهانی درک می شود و نگرانی ها در این رابطه به شدت افزایش می یابد. نمک در آب محلول است و از مهم ترین املاحی است که در اغذیه روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

نمک به صورت معادن عظیمی در ته نشین ها و رسوبات به شکل چین خوردگی ها وجود دارد که به شکل سنگ نمک آن را استخراج می کنند و همچنین در آب دریاها به مقدار فراوان موجود است و درصورت لزوم قابل استخراج است. مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی ما لازم و ضروری است ولی ما معمولا ۱۰تا ۲۰برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم. البته سه چهارم نمکی که طی روز مصرف می کنیم به صورت نهفته در غذاهای فراوری شده و آماده است.

فقط یک چهارم آن را سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می کنیم. اما مصرف بالای نمک، در حدی که ما در ایران مصرف می کنیم، بیماری های خطرناک و عدیده ای را نظیر فشار خون و عوارض قلبی به همراه دارد. تأثیر نمک در افزایش فشار خون به طور قطعی ثابت شده است. افزایش فشار خون، خطر سکته یا حمله قلبی را به دنبال دارد چرا که احتمال مسدودشدن سرخرگ هایی که خون را به قلب می رسانند افزایش می دهد.

کاهش مصرف نمک باعث کاهش فشارخون بالا می شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف کنید، با افزایش سن دچار فشار خون نخواهید شد. یکی دیگر از عوارض احتمالی مصرف زیاد نمک پوکی استخوان است. نمک زیاد، کلسیم را از استخوان ها می گیرد و باعث دفع آن از طریق ادرار می شود، به همین دلیل باعث نازک شدن استخوان می شود. در نتیجه با افزایش سن، استخوان ها به راحتی می شکنند. هم اکنون توصیه می شود که برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک کاهش یابد. اما آیا مصرف نمک را باید به دلیل مضرات آن ترک کرد؟ عده ای از دانشمندان معتقدند مصرف نمک در افراد سالم اثر خاصی روی فشار خون نمی گذارد. در مقابل این دیدگاه، به طور مشخص می توان گفت که مصرف زیاد نمک برای افرادی که بیماری قلبی دارند می تواند بسیار خطرناک باشد و باید کنترل شده مصرف شود. اما در هر دو نظریه میزان تأثیر گذاری منفی نمک به میزان حساسیت بدن افراد به مصرف نمک بستگی دارد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات