مجله سیب سبز:

این پروتئین در بند آمدن خونریزی نقش اساسی دارد

کار این پروتئین ها چیست؟ لطفا درمورد کمبود پروتئین c وs خون توضیح دهید.

دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، به این سؤال شما پاسخ می دهد



این پروتئین ها در زنجیره انعقاد خون حضور دارند و در تشکیل لخته و بند آمدن خونریزی نقش اساسی ایفا می کنند. در برخی از بیماری های ژنتیک، افراد دچار کمبود این پروتئین ها بوده و مبتلا به اختلالات انعقادی می شوند و برای درمان و کنترل آن باید به متخصصان خون مراجعه کرد.

سؤال از شماره ۹۱۸۰۰۰۲۳۱۱

دختر نوجوان  از کوتاهی قد خود رنج می برد قد من بلند تر می شود؟

دختری ۱۷ساله با قد ۱۵۸سانتی متر هستم. به دلیل زود رسیدن به سن بلوغ ازکوتاهی قد رنج می برم، آیاراهی برای بلندشدن قد وجود دارد؟ لطفا راهنمایی ام کنید.

هانیه جباریان، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، به این سؤال شما پاسخ می دهد


ابتدا باید بگویم که در مبحث قد، ژنتیک و وراثت حرف اول را می زند. یعنی انتظار می رود از والدین با قد متوسط و کوتاه، فرزندان هم، همین ویژگی را به ارث ببرند اما این ویژگی ژنتیک فقط منحصر به والدین نیست. یعنی اگر پدربزرگ، مادربزرگ، عمه، عمو هم قد کوتاه و متوسط داشته باشند امکان انتقال آن (البته با احتمال کمتر) به بچه ها امکان پذیر است. به همین خاطر اول باید از لحاظ ژنتیک بررسی شوید. در وهله دوم به عوامل دیگر که مهم ترین آن تغذیه است، می رسیم. اگراز نظر ژنتیک فرد کوتاه قد نباشد، فرد از لحاظ کمبودهای تغدیه ای که سبب کوتاه قدی می شود، بررسی می شود. کمبود کلسیم، ویتامین د، پروتئین ها و البته تاثیر تغذیه در افزایش قد تا زمانی است که صفحات رشد استخوانی بسته نشده باشند که معمولا قبل از سن بلوغ خواهد بود. درضمن تبلیغاتی که ادعا می کنند می توانند سبب افزایش قد در هر سنی شوند، دروغی فریبنده بیش نیستند.

دکتر محمدرضا مهاجر تهرانی، فوق تخصص غدد، به این سؤال شما پاسخ می دهد

افراد از سن جنینی در حال رشد هستند و سالانه بین ۵ تا ۷ سانتی متر به قد افراد اضافه می شود، اما در سن بلوغ افزایش رشد داریم که سن بلوغ در دختران ۹تا ۱۳ سالگی و در پسران ۱۳ تا ۱۶ سالگی است. بعد از این دوران اگر افزایش رشد قدی برای افراد اتفاق نیفتد باید ابتدا این موضوع پیگیری شود که آیا صفحه رشد استخوانی این فرد بسته شده است یا خیر. زمانی این موضوع مشخص می شود که یک عکس از صفحات رشد استخوانی این افراد گرفته شود. بعد از این مرحله بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید تا اگر ایشان تشخیص دادند که هنوز صفحات رشد شما بسته نشده است، درمان های پیشنهادی را شروع کنید.

سؤال از شماره ۰۹۱۳۰۰۰۸۱۶۶

بارداری ۲۷کیلوگرم به وزن من اضافه کرد

کدام ورزش و رژیم غذایی

قبل از  بارداری ام ۵۸ کیلوگرم بودم  بعد از زایمان وزنم به ۸۵ کیلو گرم رسیده است. ۶ ماه است که روزانه ۲ ساعت ورزش می کنم، رژیم هم می گیرم، ولی وزنم تغییری نمی کند. علت چیست؟

دکتر رضا راست منش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

بهترین نوع ورزش، ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن، شنا و کوهنوردی است. معمولا ورزش با هر نوع دستگاه (دمبل، هالتر… ) باعث افزایش وزن می شود. تردمیل هم به رغم شباهت ظاهری با پیاده روی، به هیچ عنوان جای پیاده روی را پر نمی کند. یوگا و پیلاتس به کاهش وزن کمک نمی کنند ولی البته از دید رژیم مانعی هم ندارند، اگر برای سلامتی و روحیه خودمان ادامه بدهیم. در هر صورت به عنوان روشی برای کمک به کاهش وزن به یوگا، پیلاتس و بای لاین نگاه نکنید چون به کاهش وزن کمک نمی کنند، بلکه فقط برای روحیه و سلامتی بدن مفید هستند. در مورد رژیم غذایی که عنوان کرده اید رژیم دارید، باید بدانید هر نوع رژیمی هم الزاما به کاهش وزن منجر نمی شود. بسیاری از افراد رژیم غذایی را با کم خوری اشتباه می گیرند. رژیم مدرن شامل استفاده ماهرانه از ابزارهای رژیمی شامل ترکیبات مواد غذایی، هورمون ها، سوخت و ساز و باکتری های روده است.

سؤال از شماره ۰۹۱۲۰۰۰۲۷۹۱

ورزش و رژیم برای لیزرلیپولیز نیاز است؟ !

با سلام خانمی هستم با وزن ۹۵ و قد ۱۶۰سانتی متر، که دو بار هم زایمان داشته ام. می خواستم سؤال کنم آیا برای ازبین بردن چربی های نواحی ران و بازو و باسن باید قبلا اقدام به کاهش وزن کرده سپس با انجام لیپولیز سایز آن نواحی را کاهش داد یا می توان هم زمان با گرفتن رژیم و ورزش اقدام به انجام لیپولیز کرد و سایز نواحی موردنظر را کاهش داد؟



دکتر محمود راد، متخصص جراحی  به این سؤال شما پاسخ می دهد

سلام، با توجه به قد شما بیشتر از ۳۰کیلو گرم اضافه وزن دارید که تهدیدی برای سلامت شماست. پس در مرحله اول  باید وزن شما به زیر ۶۵ کیلوگرم برسد. اگر رژیم و ورزش موثر نبوده روش های جراحی بسته  مثل پلیسه معده توصیه می شود. انجام لیپولیز در این شرایط توصیه نمی شود. اساسا لیپولیز صرفا برای کاهش سایز در چاقی موضعی موثر است. انجام لیپولیز برای کاهش وزن غلط و خطرناک است.

سؤال از شماره ۰۹۳۰۰۰۰۸۳

چرا صورتم ملتهب است؟

با سلام، خانمی ۲۶ساله هستم. مدت زیادی به خاطر جوش های صورتم تحت نظر پزشک  بودم. چند دوره قرص های آنتی بیوتیک مصرف کرده ام اما بعد از مدتی دوباره تشدید شده و خیلی صورتم ملتهب است. لطفا راهنمایی ام کنید.

دکتر بیتا پاک طینت، پوست، مو و زیبایی، به سؤالات شما پاسخ می دهد

برای جلوگیری از بروز جوشگاه بهتر است درمان آکنه هرچه سریع تر شروع شود. درمان آکنه به زمان طولانی و حوصله نیاز دارد و در ابتدا ممکن است بیمار تغییر محسوسی احساس نکند، به همین دلیل نباید اعتماد خود را به پزشک یا دارو از دست بدهید. قدم اول در درمان آکنه پرهیز از مواد غذایی و خوراکی هایی است که فرد اظهار می کند با خوردن آنها جوش صورتش بدتر می شود. از آنجایی که گرمای حاصل از نور آفتاب باعث تحریک ترشح چربی و خشک شدن منافذ می شود، می تواند آکنه را تشدید کند بنابراین باید از قرارگرفتن در تابش مستقیم آفتاب دوری کرد و از مرطوب کننده و ضد آفتاب هایی استفاده شود که فاقد چربی باشد. درمان های موضعی عبارتند از آنتی بیوتیک های موضعی به طور مثال اریترو مایسین یا کلیندامایسین و… همچنین درمان های خوراکی مثل آنتی بیوتیک های خوراکی که با کم کردن تعداد باکتری های سطح پوست و اثرات ضد التهابی باعث بهبود جوش می شوند و در موارد آکنه متوسط تا شدید مصرف می شوند.   داروهای هورمونی و داروهایی که اثرات ضد آندروژنی دارند در زنانی که مبتلا به افزایش میزان هورمون مردانه (آندروژن) هستند، تجویز می شوند. رتینوئیدهای خوراکی یا ایزوترتینوئین (آکوتان) هم غالبا برای آکنه های شدید و مقاوم توصیه می شود. آنتی بیوتیک های خوراکی نیز باید چندین هفته استفاده شوند. روش های مختلفی برای درمان جوشگاه های آکنه موثر بوده که به عنوان مثال می توان لایه برداری مکانیکی به وسیله دستگاه میکرودرم ابریژن، امواج رادیوفرکانسی، لیزر و لایه برداری (پیلینگ شیمیایی) برای برطرف کردن جوشگاه ها را نام برد.

سؤال از شماره ۰۹۱۸۰۰۰۲۰۰۳

چرا من نمی توانم چاق شوم؟

با سلام، کم اشتها و کم میل به غذا هستم و قدم ۱۶۷ سانتی متر و وزنم ۴۶ کیلوگرم است. لطفا راهنمایی ام کنید.

هانیه جباریان، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

 دوست عزیزم سلام. اگر جثه شما متوسط باشد، با توجه به قدتان، وزن ایده آل شما حدود ۶۰کیلوگرم خواهد بود. و اگر جثه ریزی داشته باشید، وزن ایده آل تان حدود ۵۴ – ۵۵ کیلوگرم است. ما در نظر می گیریم که جثه شما ریز باشد، در آن صورت حداقل تا وزن ایده آل تان ۸ تا ۹ کیلوگرم کمبود وزن دارید. برای افزایش وزن چندین راهکار مد نظر است. اولین و شاید مهم ترین قدم افزایش اشتهای شماست که این کار را از یک طرف از طریق افزایش تعداد وعده های غذایی (و البته کاهش حجم غذا در هر وعده) و همچنین از طرف دیگر از طریق مصرف یک مکمل مولتی ویتامین مینرال که شامل ویتامین های گروه ب باشد می توان انجام داد. پیروی از یک برنامه منظم در طی چند روز موجب افزایش اشتهای شما خواهد شد. با یک رژیم افزاینده وزن که براساس تمایلات غذایی شما تنظیم شده باشد، می توانیم به افزایش وزن شما کمک کنیم.

سؤال از شماره  ۰۹۱۱۰۰۰۳۲۳۸

این خانم جوان از واریس رنج می برد ، با رگ های واریسی چه کنم؟

سلام خانمی هستم ۳۶ ساله، شغل من آرایشگری است و مبتلا به واریس شده ام. برای درمان آیا به جز روش جراحی روش بدون عارضه و راحت تری هم هست؟ لطفا راهنمایی کنید.

دکتر شهرام اخلاق پور ، منتخصص رادیولوژی از اتریش و عضو هیات علمی دانشگاه   به این سؤال شما پاسخ می دهد

امروزه بیش از ۹۰درصد موارد واریس با روش های غیرجراحی درمان می شوند و برخلاف تصور این خواننده محترم که بیان کردند به دنبال یک روش غیرجراحی هستند، تقریبا تمامی روش های جدید درمانی واریس غیرجراحی هستند: لیزر سطحی برای درمان واریس های عنکبوتی، میکرو اسکلروتراپی یا تزریق ظریف در مویرگ های واریسی، اسکلروتراپی به معنای تزریق داروی سوزاننده رگ در رگ های واریس، فوم اسکلروتراپی یا تزریق داروی کف مانند (فوم) به داخل رگ های واریس بزرگ و طویل، لیزر داخل رگی؛ درمان رگ های واریسی با استفاده از تابش داخل عروقی لیزر و رادیو فرکانسی و درمان داخل رگی واریس با استفاده از امواج رادیویی. باید این مسئله را نیز یادآوری کنم که مشاغلی مانند آرایشگری که نیاز به ایستادن یا نشستن طولانی بدون تحرک کافی دارند به عنوان عوامل مستعد کننده واریس محسوب شده و بهتر است این افراد بعد از درمان واریس های خود از جوراب های پیشگیری واریس استفاده کنند. لازم است جوراب واریس نیز توسط پزشک متخصص این کار نسخه شود و افراد از خرید مستقیم جوراب از داروخانه که معمولا استانداردهای لازم، ابعاد مناسب و میزان  فشار جوراب برای فرد در نظر گرفته نشده پرهیز کنند. به شما توصیه می کنم به کلینیک واریس مرکز پردیس نور مراجعه کنید.

این درمان هم ثابت است هم متحرک

ارتودنسی چیست؟ نحوه عملکرد دستگاه های ارتودنسی چگونه است؟



دکتر محمد بهناز، متخصص ارتودنسی، به این سؤال شما  پاسخ می دهد

همانگونه که در شماره های قبل هم توضیح دادم، درمان های ارتودنسی به ۲ صورت پلاک های متحرک برای اصلاح نقایص و بدشکلی های اسکلت (استخوان فک) و درمان های ثابت انجام می شود. در درمان های متحرک هدف اولیه اصلاح روابط، موقعیت و اندازه  فک بالا و پایین است. پلاک ها ممکن است تک فکی یا دو فکی (روی هر دو فک بالا و پایین) باشد. این پلاک ها از یک بخش اکریلی و یکسری اجزای سیمی تشکیل شده که پلاک را سر جای خود در دهان نگه می دارند. بخش فعال دستگاه یکسری فنر یا پیچ است که با فعال کردن آنها باعث حرکت دندان ها یا بزرگ شدن فک ها می شود. پلاک های دوفکی که حجیم تر هستند برای تغییر موقعیت و اندازه فک پایین استفاده می شود که با سطوح شیبدار تعبیه شده، این کار را انجام می دهند. از آنجا که هدف از این پلاک ها اصلاح ساختار اسکلت است، حتما باید پیش از بلوغ استفاده شود. البته بعد از بلوغ هم امکان استفاده از این پلاک ها وجود دارد ولی تنها نتیجه آن حرکت دندان هاست که تا حدود مشخصی امکان دارد (امکان اصلاح ساختار اسکلت وجود ندارد) و اگر مشکل ساختار و موقعیت فک ها زیاد باشد نیاز به درمان های جراحی در کنار ارتودنسی وجود خواهد داشت. بیمار باید پلاک های متحرک را در تمام شبانه روز به جز مواقع غذا خوردن استفاده کند و معمولا ۶ ماه زمان نیاز است تا مشکل بیمار اصلاح شود، البته ممکن است بیمار در مرحله بعد نیاز به استفاده از پلاک های دیگری هم داشته باشد. در صورت اصلاح کامل مشکل فکی بیمار، تا مدتی بعد هم بیمار حداقل شب ها از پلاک استفاده کند تا نتایج درمان تثبیت شود. در این مرحله امکان حرکات محدود دندان ها وجود دارد ولی به دست آوردن دندان های کاملا صاف و منظم مستلزم درمان های ارتودنسی ثابت است. البته با پلاک های متحرک امکان اصلاح بی نظمی های مختصر دندان ها در هر سنی وجود دارد. در درمان های ثابت، هدف، حرکت دندان ها و اصلاح روابط دندان های ۲ فک با هم هستند. این درمان برخلاف درمان های متحرک، وابسته به همکاری بیمار نیست. البته مراقبت های خاصی باید انجام شود، از جمله در تمام طول درمان که حدود ۲۰-۱۵ ماه (گاهی تا  ۲۴ ماه) طول می کشد.

سؤال از شماره ۰۹۳۵۰۰۰۵۳۸۹

حدود ۸ماه است این مشکل را دارد، با این خشکی چه کنم؟ !

خانمی ۳۹ ساله هستم. حدود هشت ماه است که به خشکی واژن مبتلا شده ام. دو بار به پزشک مراجعه کردم و ایشان ژینوفیلوس و ژل فموره تجویز کردند. هنگام نزدیکی بسیار رنج می برم. درضمن میل جنسی بسیار کمی دارم که این موضوع همسرم را ناراحت می کند. داروها اثری نداشته اند. خواهش می کنم کمکم کنید.

دکتر مهناز اشرفی، جراح و متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به این سؤال شما پاسخ می دهد

شما باید از نزدیک بررسی شوید. خشکی واژن می تواند هورمونی یا غیر هورمونی باشد. اگر به علت هورمونی باشد تا داروی هورمونی مصرف نکنید خوب نمی شوید. یکی دیگر از دلایل این خشکی، عفونت ها هستند. در این صورت نیز باید بررسی دقیق شوید و مورد آزمایش قرار گیرید تا اگر مشکل از قارچ باشد داروی ضد قارچ بگیرید و اگر مشکل چیز دیگری بود داروهای مربوطه را دریافت کنید.

سؤال از شماره ۰۹۱۸۰۰۰۸۱۰۴

این خانم ۴۲ساله می خواهد بداند… این برآمدگی جوش است یا کیست؟ !

خانمی ۳۴ ساله هستم. مدت ۲ ماه است کنار دهانه رحمم درست جایی که لوله ادرار است یک جوش درآمده اما هیچ دردی ندارد، خیلی می ترسم. آیا به نظر شما کیست است؟ چه دارویی مصرف کنم تا رفع شود؟

دکتر فاطمه رحیمی شعرباف متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به این سؤال شما پاسخ می دهد

در اینجا نمی توان به سؤال شما پاسخ داد. توصیه می شود حتما توسط یک متخصص زنان بررسی شوید تا علت و نوع آن مشخص شود. ممکن است چیز مهمی نباشد اما درعین حال بهتر است ویزیت شوید.

سؤال از شماره ۰۹۱۶۰۰۰۰۹۶۲

چرا تخمدانم کیستیک است؟ چرا این کیست از بین نمی رود؟ !

تا به حال دو بار کیست تخمدانم را عمل کرده ام اما دوباره برمی گردد. چه کار کنم تا آب شود؟ در ضمن قرص LD هم اصلا با من سازگاری ندارد.

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق تخصص نازایی و لاپاراسکوپی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

اینکه نمی توانید قرصLD  بخورید، کنترل وضعیت را یک مقدار سخت می کند. اگر چاق هستید باید لاغر شوید و اگر ورزش نمی کنید باید مرتب ورزش کنید. همچنین باید از خوردن فست فود بپرهیزید تا دوباره کیست ایجاد نشود. اگر چاق باشید ممکن است داروی متفورمین نیز برای تان تجویز شود. این دارو یک مقدار متابولیسم بدن را اصلاح و احتمال بروز کیست را کم می کند. اما هیچ دارویی به اندازه قرص ضدبارداری نمی تواند جلوی تشکیل کیست را بگیرد. بهتر است هر ۳ ماه یک بار نیز سونوگرافی انجام دهید.

سؤال از شماره ۰۹۳۳۰۰۰۷۲۴۴

مدت هاست دنبال درمان پوستی هستم ، می خواهم پوستم شفاف باشد

چه کاری می توانم انجام دهم تاپوست صورتم شفاف و تمیز شود؟ از صابون های مختلف استفاده کرده ام اما نتیجه خوبی نگرفته ا م.   لطفا راهنمایی ام کنید.



دکتر پرویز آریان ، پوست و مو  به این سؤال شما پاسخ می دهد

پوست انسان طی سال های زندگی دچار تغییراتی می شود که بعضی از این تغییرات عبارتند از:   تیره شدن پوست ناشی از اشعه آفتاب، کدر شدن پوست ناشی از اکسیده شدن چربی ها و سایر مواد دفعی در سطح پوست، ترک ها و چروک های سطحی ناشی از خشکی پوست، شلی و افتادگی های پوست ناشی از ضعف کلاژن و بافت های زیر پوست، باقی ماندن آثار جوش ها و ضایعات قدیمی. برای مقابله با این مشکلات پوست، اقداماتی از جمله  درمان های مطبی شامل میکرودرم ابریژن، پیلینگ، آبرسانی، اکسیژن رسانی، لیزر جوانساز، درمان های نسخه ای شامل کرم های مرطوب کننده، ضدآفتاب، لایه بردار و…   با تشخیص وتجویز پزشک، درمان های طبیعی و خانگی شامل استفاده موضعی از آلوورا، لیموترش، پوست میوه ها، درمان های سنتی شامل اصلاح مزاج باید انجام گیرد.

سوال از شماره ۰۹۱۴۰۰۰۹۱۶۲

سال هاست تبخال چشم دارم ، تبخال چشم چیست؟

سال هاست درگیر تبخال چشم هستم. آیا برای این مشکل درمان دائمی وجود دارد؟ لطفا کمکم کنید.

دکتر فیروزه رحیمی ، جراح و متخصص چشم، فوق تخصص قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به این سؤال شما پاسخ می دهد

ویروس هرپس یا همان تبخال وقتی وارد بدن می شود در غده های عصبی به صورت نهفته باقی می ماند تا بعد در یک شرایط مناسب فعال شود و علائم بیماری را نشان دهد. گاهی متاسفانه تبخال در مسیر عصب چشمی قرار می گیرد و هروقت شرایط برایش مناسب شود، در چشم ظاهر می شود. در واقع فرد این تبخال را در عودهای مکرر از خودش می گیرد نه از فرد دیگر. یعنی ویروس نهفته در بدنش دوباره در چشم فعال می شود. متاسفانه امکان ندارد که ویروس به طور کامل از بدن بیرون برود اما به محض اینکه علائم در چشم شروع می شود، به خصوص وقتی فرد می داند بیماری اش مربوط به تبخال است فورا باید درمان های مربوط به تبخال را زیر نظر چشم پزشک شروع کند. البته با بالارفتن سن گاهی اوقات درصد عودها کمتر می شود هرچند هیچ وقت به طور کامل از بین نمی رود.

سوال از شماره۰۹۳۳۰۰۰۸۴۷۳


یک ماه است موهای سرم می ریزد، موهایم رشد نمی کند؟ !

سلام، من حدود یک ماهی است که موهای سرم در تمام نواحی بسیار کم شده است و نمی دانم علت چیست. همچنین چه نوع شامپوهایی برای موهای چرب مناسب است؟

دکتر لیلا مهرنوش ، پوست و مو، به این سؤال شما پاسخ می دهد

ریزش موی ناگهانی تلوژن افلوویوم نام دارد که عموما شروع آن ناگهانی است و ۳ تا ۵ ماه بعد از عواملی مانند زایمان، بیماری شدید، استرس های روحی، رژیم های غذایی سخت و کاهش وزن شدید، کم خونی و کمبود روی، مصرف برخی داروها از قبیل داروهای ضد افسردگی و مشکلات غده تیروئید اتفاق می افتد.   شست وشوی مکرر مو نقشی در ایجاد آن ندارد اما اصلا نگران نباشید؛ با بررسی و رفع علل ذکر شده این مشکل به راحتی قابل حل است. قدم اول مراجعه نزد پزشک و انجام آزمایشات لازم است. باید از عوامل تنش زا و استرس ها به دور باشید.   استفاده از ترکیبات مکمل مانند قرص آهن و اسیدفولیک درموارد کم خونی قرص زینک و ب کمپلکس، ویتامین E در این شرایط توصیه می شود. وجود مقادیر کافی پروتئین در رژیم روزانه ضروری است. شامپو به تنهایی نقشی در رفع ریزش مو ندارد ولی استفاده از شامپوهای کنترل کننده چربی مهم است چرا که چربی زیاد کف سر می تواند در ریزش مو نقش داشته باشد.

سوال از شماره   ۰۹۳۰۰۰۰۱۷۰۶

وسواس را چطور درمان کنم؟

من فردی هستم که دچار وسواسم و می خواهم بدانم برای رفع وسواس چه کار می توان کرد؟

دکتر فرشاد اکبرپور، متخصص مغز و اعصاب، به این سؤال شما پاسخ می دهد

برای وسواس ۳ روش درمانی وجود دارد که اولین روش آن استفاده از روش های روانشناسی مثل شناخت رفتار درمانی (CBT) است و دومین روش قابل استفاده روش درمان های دارویی است.   روش دیگری که می توان به کمک آن وسواس را از بین برد استفاده از روش های مختلف تکنولوژی مثل نوروفیدبک، TNS و TBCS است.   همچنین به یاد داشته باشید که در همه موارد نیاز به پیگیری بیمار برای حصول نتیجه لازم است.

سوال از شماره    ۰۹۳۵۰۰۰۵۸۱۸
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات