اندورفین یک کاهنده طبیعی درد است.

به گزارش افکارنیوز ، براساس نظر بسیاری از محققان، هر آنچه می خوریم و هر اندازه ورزشی که انجام می دهیم تاثیر مستقیم بر سلامت روان دارد. یک رژیم غذایی متعادل که شامل پروتئین، کربوهیدرات ها و فیبر است، سوخت بسیار مناسبی برای مغز به حساب می آید در صورتی که تمرینات ورزشی منظم سبب می شود تا مغز اندورفین آزاد کند. اندورفین یک کاهنده طبیعی درد است.

تغذیه و سلامت روان


مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مورد درمان های جایگزین در طب انجام گرفت نشان می دهد که ما براساس احساس مان تغذیه می کنیم. براساس این مطالعه، بیمارانی که عارضه های روحی و روانی را تجربه کرده اند می توانند با داشتن یک رژیم مکمل که شامل مولتی ویتامین ها علی الخصوص ویتامین ب و اسید چرب امگا۳ می شود به بهبودی نزدیک شوند. به علاوه، این تحقیق پیشنهاد می کند که بیماران درمورد ارتباط بین تغذیه و وضعیت روانی، مشاوره دریافت کنند.

ورزش، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد


براساس وب سایت مایو کلینیک، ورزش برای سلامت روانی مفید است به علاوه تمرینات ورزشی می توانند سبب ایمنی تولید شده و باعث وخیم تر شدن افسردگی می گردند. همچنین ورزش می تواند دمای بدن را افزایش دهد که براساس تحقیقات این امر سبب ایجاد اثرات آرامشی می شود.

وعده های غذایی منظم


به منظور حفظ میزان قند خون باید وعده های غذایی به طور منظم مصرف شوند. باید مطمئن شوید که هر روز حداقل سه وعده غذا میل می کنید. وعده های مصرف نشده مخصوصاً صبحانه، سبب کاهش قند خون و به تبع آن باعث بدخلقی، تحریک پذیری و خستگی می شود. اگر در بین وعده های غذایی احساس گرسنگی می کنید ممکن است بدن تان نیاز به دریافت میان وعده هایی مثل میوه، آجیل و غلات داشته باشد.

غذاهای سالم


سعی کنید از غذاهای کمتر استفاده کنید و آنها را با غلات غنی شده، آجیل، نخود و لوبیا و حبوبات، میوه ها و سبزیجات جایگزین کنید.
غذاهای قندی به سرعت در رگ های خونی جذب می شوند. این موضوع باعث می شود که میزان انسولین افزایش یابد پس انرژی به زودی تحلیل می رود و در نتیجه احساس خستگی و کم انرژی بودن حاصل می شود. در مقابل، غذاهایی مثل غلات، میوه ها و سبزیجات غنی تر هستند چرا که جذب قند آنها آهسته تر انجام می گیرد و به تبع آن تناوب خلقی ایجاد نمی شود.

ورزش و سلامت روان


در ژوئن سال ۱۹۹۰، در مجله پزشکی طب ورزش زلاندنو، نتیجه تحقیقی منتشر شد که به اثبات رسانده بود ورزش در تقویت وضع روانی و افزایش عزت نفس نقش مهمی دارد.

در حقیقت براساس این تحقیق دیده شد افرادی که از افسردگی و اضطراب شدید رنج می برند، بعد از انجام حرکات ورزشی میزان پیشرفت بیشتری نسبت به افراد با وضعیت مشابه اما خفیف نشان دادند. همچنین این تحقیق ادعا کرد که مزایای روانشناختی ورزش، قابل مقایسه با مزایای استانداردهای روانشناختی است.

تغذیه و افسردگی


در سال ۲۰۰۵ تحقیقی در ژورنال «روانپزشکی بیولوژیک» انجام گرفت که ارتباط بین تغذیه و افسردگی را مورد آزمایش قرار داد. این مطالعه نگاه خاص خود را به ارتباط بین تغذیه مناسب و افسردگی در زنانی معطوف داشت که در سنین بچه زایی قرار دارند و نتیجه گرفت که روغن ماهی که شامل اسید چرب امگا۳ و اسید فولیک می شود، در درمان افسردگی بسیار موفق عمل می کند. گذشته از این، محققان این موضوع را به طور خاص بررسی کردند که ممکن است میزان مواد مغذی که زنان در دوران بارداری دریافت می کنند با افسردگی بعد از زایمان ارتباط داشته باشد.

وجود پروتئین در رژیم غذایی


وجود پروتئین در غذای روزمره برای تامین آمینواسید تریپتوفان در مغز الزامیست. ما همگی برای حفظ سلامت پوست، ماهیچه ها و عملکرد سیستم ایمنی نیاز داریم که پروتئین کافی مصرف کنیم. اما تحقیقات اخیر حاکی از آن است که یک میزان معین از پروتئین که دارای آمینواسید تریپتوفان باشد می تواند بر وضعیت روانی تاثیر بگذارد. مکمل تریپتوفان که در برخی مطالعات مورد آزمایش قرار گرفته، نشان داده است که در بالا بردن خلق افراد افسرده نقش دارد. باید مطمئن شویم که مغزمان به طور منظم تریپتوفان دریافت می کند، حداقل با یک میزان مناسب در هر وعده غذایی از قبیل گوشت ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر، آجیل و حبوبات.

تغذیه و حالت روانی روزمره


سلامت روانی برای بدن و مغز سالم، لازم و ضروری است چرا که می تواند بهترین عملکرد را داشته باشند. مشکلات روانی می تواند به صورت بد خلقی، افسردگی، تحریک پذیری، پریشانی، از دست دادن حافظه، تغییرات رفتاری یا دیگر اختلالات مهم روانی بروز کند. برخی غذاها می توانند به بهبود وضعیت سلامت روان و تقویت وضع روحی کمک کنند. برای اطلاع از این که چه نوع تغذیه ای مناسب چه فردی با روحیات مشخص است لازم است از کمک مشاوران و روانپزشکان غافل نشویم.

رژیم غذایی و سلامت روان


مشاهدات اخیر نشان داده اند که تغذیه درست برای سلامتی روان ما ضروری است به طوری که بسیاری از نقصان هایی که به روان ما وارد می شود ممکن است تاثیر عناصر رژیمی باشد.

یکی از بدیهی ترین و در عین حال مورد توجه ترین عواملی که در رشد مسیرهای اصلی سلامت روان نقش دارد همین امر تغذیه است. مشاهدات اثبات کرده اند که تغذیه نقش مشارکتی مهمی در جلوگیری از بروز مشکلات روانی خاص ایفا می کند. مشکلاتی از قبیل افسردگی، اسکیزوفرنی، کاهش تمرکز، اختلال بیش فعالی و بیماری آلزایمر.

تقریباً دو سوم افرادی که مشکلات روانی روزمره ندارند در مقایسه با افرادی که دارای این مشکلات به شکل روزمره هستند هر روز از میوه های تازه یا آب میوه استفاده می کنند. این الگویی است که در استفاده از سبزیجات تازه و سالاد هم تکرار می شود. کسانی که از مشکلات اندک روانی رنج می برند نیز کمتر از غذاهای سالم از قبیل میوه، سبزی تازه و غذاهای ارگانیک استفاده می کنند و بیشتر به غذاهای ناسالمی چون سیب زمینی برشته یا چیپس، شکلات و غذاهای آماده و فست فود تمایل دارند.

تعادل روانی و احساسی به شرطی محافظت می شود که تضمین شود رژیم غذایی ما فراهم آورنده میزان مناسب کربوهیدرات، چربی های لازم، آمینواسیدها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب است. لازم به ذکر است در حالی که یک رژیم سالم می تواند به بهبود بیماری کمک کند، باید در کنار معالجات پزشک و به طور دراز مدت مورد توجه قرار گیرد.

آرامش/ شماره ۱۲/ نیمه اول مرداد ماه ۹۲/ مترجم: الهه جمالی پویا/ صفحه ۹۰
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات