معمولاً راه رفتن، ایستادن زیاد و یا ایستادن نادرست، موجب درد پاشنه پا می شود.

به گزارش افکارنیوز، شیر مادر در مادران گیاه خوار و غیر گیاه خوار بسیار مشابه است و در هر دوی آنها مواد مغذی مشابه ای وجود دارد. بنابراین باید مادران گیاه خوار را به شیر دادن به فرزندان شان تشویق کرد.

۱. آیا نمک سردردهای میگرنی را تحریک می کند؟ چگونه؟


بله، نمک می تواند سردردهای میگرنی را در افرادی که مستعد آن هستند، ایجاد کند. هنوز نکات زیادی در مورد میگرن وجود دارد که دلیلی برای آن پیدا نشده است. اما یکی از فرضیه ها در مورد نمک این است که مصرف آن موجب تغییر در رگ های خونی مغز می شود. خوردن زیاد نمک موجب گشاد شدن رگ ها می شود و سردردهای میگرنی را ایجاد می کند. یکی دیگر از فرضیه ها این است که با وجود اینکه نمک بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می دهد، مصرف زیاد آن می تواند در بدن کم آبی ایجاد کند. زمانی که مقدار نمک در خون زیاد می شود، خون مایعات را از سلول ها می رباید. این امر در مغز هم رخ می دهد و موجب باز شدن رگ های آن شده، سردردهای میگرنی را ایجاد می کند.

۲. آیا گل مژه مسری است؟


گل مژه مسری نیست. بلکه یک عفونت یا التهاب موضعی است که در غدد چربی پلک ایجاد می شود. برای درمان آن کمپرس با حوله گرم کفایت می کند و معمولاً نیازی به آنتی بیوتیک نیست. در برخی موارد این عفونت خود را به صورت ورم و درد شدید در پلک نشان می دهد. گل مژه در بعضی از افراد بیشتر بروز می کند و معمولاً به غدد چربی موجود در پلک ها مربوط می شود.

۳. چه چیز موجب درد پاشنه پا می شود؟


معمولاً راه رفتن، ایستادن زیاد و یا ایستادن نادرست، موجب درد پاشنه پا می شود. بیشتر مردم طریقه درست راه رفتن و ایستادن راه نمی دانند. در بیشتر مواقع با اضافه کردن یک کفی در داخل کفش، می توانید مشکل را حل کنید. اضافه وزن نیز می تواند این نوع دردها را ایجاد کند. چنانچه وزن شما زیاد باشد، پاشنه ها اولین نقطه ای از بدن هستند که آسیب می بیند. زیرا تمام وزن بدن را تحمل می کنند. چنانچه با استراحت دردتان کاهش پیدا نکرد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۴. چگونه می توانم به حجم ماهیچه هایم اضافه کنم و چربی از دست بدهم؟


بدن با از دست دادن چربی و ساختن ماهیچه به طور همزمان، مشکل دارد. ساختن ماهیچه به کالری نیاز دارد. چنانچه کالری دریافتی تان را کاهش دادید تا چربی از دست دهید، بدن شما سوخت لازم برای تولید بافت جدید ماهیچه را ندارد. بلکه به جای آن بدن ماهیچه ها را می سوزاند تا سوخت مورد نیاز خود را فراهم کند. شما می توانید با روش های زیر سوخت ماهیچه ها را به حداقل برسانید:
مقدار کمی از کالری روزانه را کاهش دهید تا کمتر چربی بسوزانید.
پروتئین کافی مصرف کنید.
وعده های بیشتری غذا بخورید تا بدن تان همیشه سوخت کافی داشته باشد.
ورزش های قدرتی انجام دهید تا به حفظ ماهیچه هایتان کمک کند.

۵. پس از کشیدن دندان های عقل، چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود؟


دو مورد مهمی که ممکن است به وجود آید، عبارت است از:

لخته خون نتواند حفره خالی دندان را پر کند یا حفره دندان پر شود اما از جای خود بیرون رانده شود. در هر دوی این موارد روند بهبودی کند می شود. این مشکل معمولاً ۳ تا ۴ روز پس از کشیدن دندان بروز می کند و با درد و بوی بد دهان همراه است.

مشکل دیگری که کمتر رخ می دهد، دندان عقلی که در زیر لثه گیر افتاده است، به اعصاب نزدیک است. گاهی اوقات هنگام خارج کردن دندان ها، اعصاب آسیب می بینند. نتیجه آن احساس خواب رفتگی در زبان، لب ها یا چانه است که می تواند تا چند روز، هفته و ماه ادامه یابد. در برخی مواقع نیز این آسیب دائمی است.

۶. چه چیز موجب تغییر رنگ چشم من از قهوه ای تیره به سبز شده است؟


اگر واقعاً عنبیه چشم تان دچار تغییر رنگ شده باشد، به این معنا است که مقداری از رنگدانه های آن از بین رفته اند. این مشکل می تواند در اثر آب مروارید ایجاد شود. اما اگر یکی از چشم ها دچار این تغییر شده است، کمی نگران کننده است. دور قرنیه بعضی افراد در اثر افزایش سن، حلقه خاکستری سفیدی مشاهده می شود که موجب می شود عنبیه روشن تر به نظر برسد. در موارد نادری این حلقه ممکن است بر روز قرنیه تشکیل شود و موجب شود تا رگ عنبیه روشن تر به نظر برسد. برای تشخیص دقیق بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۷. چرا بیماری دیابت موجب کاهش وزن می شود؟


دیابت نوع اولی که درمان نشود، می تواند موجب کاهش وزن شود. در دیابت نوع اول بدن هورمون انسولین تولید نمی کند. هورمون انسولین از گلوکز غذاهایی که می خوریم انرژی لازم را برای بدن فراهم می کند. وقتی انسولین در خون وجود نداشته باشد از گلوکز غذاها (که باید در بدن به کالری تبدیل شود) به درستی استفاده نمی شود و از راه ادرار دفع می شود. به همین دلیل افرادی که دیابت نوع اول دارند، با وجود اینکه اشتهای خوبی دارند و نرمال غذا می خورند، وزن کم می کنند. البته در بعضی موارد این بیماری موجب افزایش وزن نیز می شود.

۸. روش درمان دردهای سیاتیکی چیست؟


روش درمان بستگی به این دارد که چه عاملی درد را ایجاد کرده باشد. دو عامل موجب دردهای سیاتیکی می شوند: درد به دلیل فشار یا التهاب عصب در اثر مصدومیت و یا تورم و پارگی دیسک. درمان این درد به عوارض شما بستگی دارد. معمولاً اولین مرحله درمان، استراحت است. بیش از یک یا دو روز استراحت نکنید. زیرا ضعف ماهیچه ها، راه رفتن دوباره را برای شما دشوار خواهد کرد. در چند روز اول، ابتدا محل درد را هر بار به مدت ۲۰ دقیقه با کیسه یخ کمپرس کنید و به دنبال آن کمپرس گرم را انجام دهید. چنانچه فیزیوتراپی می روید، هرگز اجازه ندهید حرکتی که درد شما را افزایش می دهد، انجام دهد. حتماً ورزش هایی که پزشک به شما داده را به طور مرتب انجام دهید. چنانچه با این روش ها بهبودی حاصل نشد، مجدداً به پزشک مراجعه کنید تا روش های درمانی دیگر را بسته به وضعیت شما، در پیش بگیرد.

۹. بهترین رژیم برای کاهش وزن چیست؟


بهترین راه برای کاهش وزن در کوتاه مدت و بلند مدت، مصرف هر چه کمتر محصولات حیوانی و پرچرب، روغن ها و غذاهای فراوری شده است. این کار به حفظ فیبر طبیعی غذاهایی که می خورید، کمک می کند. بهتر است به جای نان سفید، نان جو و به جای برنج سفید، برنج قهوه ای مصرف کنید. میوه، سبزیجات، لوبیا سبز، نخود سبز و عدس را در برنامه غذایی خود بیشتر بگنجانید و البته این نکته را فراموش نکنید که فعالیت بدنی به داشتن وزنی سالم کمک می کند.

۱۰. چه چیزی موجب التهاب و تورم غدد لنفاوی می شود و چگونه می توان آن را درمان کرد؟


تورم غدد لنفاوی می تواند در اثر موارد زیر ایجاد شود:
سرماخوردگی معمولی یا عفونت گوش
عفونت باکتریایی مانند عفونت گلو
عفونت های ویروسی
بیماری های خاص و نادری که بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارند.

روش درمان تورم غدد لنفاوی به دلیل بروز آن بستگی دارد. چنانچه در اثر عفونت های ویروسی یا باکتریایی ایجاد شده باشد، پزشک داروی مناسب را تجویز می کند.

باید توجه داشته باشید که داروها را کامل مصرف کنید. حتی گر احساس کردید که بهتر شده اید، چنانچه غدد لنفاوی کودک شما حساس یا دردناک شد، به او استامینوفن بدهید تا درد و تب را برطرف کند. هرگز به کودکی که تب دارد آسپرین ندهید.
از کمپرس حوله گرم یا یک بطری گرم که در حوله ای پیچیده شده در نقاط دردناک یا حساس استفاده کنید.

۱۱. من گیاه خوار هستم. آیا شیر دادن به کودکم مانعی ندارد و برای او مشکلی ایجاد نمی کند؟


شیر مادر در مادران گیاه خوار و غیر گیاه خوار بسیار مشابه است و در هر دوی آنها مواد مغذی مشابه ای وجود دارد. بنابراین باید مادران گیاه خوار را به شیر دادن به فرزندان شان تشویق کرد. اگر لبنیات، تخم مرغ و یا منابع دیگری از ویتامین ۱۲B مصرف نمی کنید، بهتر است تا زمانی که به کودک خود شیر می دهید از قرص های مکمل استفاده کنید. با پزشک خود صحبت کنید و به یک متخصص تغذیه نیز مراجعه کنید. رژیم غذایی و ورزش مناسب می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

۱۲. من به غذاهای دریایی و بادام زمینی حساسیت دارم. آیا این مسئله موجب می شود که فرزندم نیز به این غذاها حساسیت پیدا کند؟


از آنجا که وجود حساسیت در افراد، یک مسئله وراثتی است، احتمال حساسیت فرزند شما به این غذاها نیز وجود دارد. بهتر است سابقه خانوادگی خود و همسرتان را بررسی کنید. زیرا در صورت وجود سابقه در پدر و مادر، احتمال بروز آن در فرزند نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است چنانچه حساسیت خاصی در پدر و مادری مشاهده شود، احتمال ابتلای فرزند به آن نوع حساسیت، ۶۰ درصد است. اما اگر فقط یکی از والدین حسایت را نشان دهد، این احتمال تا ۳۰ درصد کاهش می یابد.

زندگی ایرانی/ شماره ۴۷/ مرداد ماه ۹۲/ صفحه ۱۴
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات